Frantíci objevili kolo a chtějí diamantové pruhy – tedy dopravní pruh na cestě, kde budou určitá vozidla (ty bez práva přednosti v jízdě) zvýhodněny.
link – https://www.novinky.cz/clanek/auto-pozor-na-novou-dopravni-znacku-ve-francii-jeji-nerespektovani-muze-vyjit-draho-40440649
Pominu teď diskriminaci „těch druhých“, kteří ona pravidla nesplňují.
Pokud je počet aut v daném úseku x a pruhy jsou 2, je to přesně x/2 na pruh. V ideálním případě, pokud by byla přesně polovina zvýhodněných a jeli svým pruhem, byl by celkový počet těchto vozidel… x/2.
Takže v nejideálnějším případě by byla propustnost daného úseku stejná.
Pokud by vozidel, která mohou případný pruh používat bylo více, buď by opět v ideálním případě nevyužili možnost jet „svým“ pruhem a opět by tlačili (podvědomně) rozdělení počtu aut na x/2 – ale již by to nebylo takto plynulé.
Pokud by počet vozidel s možností využít tento pruh byl menší – průjezdnost by se horšila o to více, čím větší by byl rozdíl.
Ve světě tento model funguje. Jen dopředu se počítá s tím, že se vozovka musí rozšířit o tyto pruhy. Průjezdnost je tedy o to vyšší, protože ona „privilegovaná“ vozidla jsou z celkového počtu naopak vyčleněny.
Teď ještě jedna věc. Elektromobily jsou v tomto návrhu frantíků také vozidla, které mají možnost využít onoho privilegovaného diamond line.
Jenže tady nejde o možnost, ale nutnost – elektroauto v koloně má větší spotřebu a emise, než spalovací (či vznětový) motor. A je jedno, že výfuk elektro auta není u vozidla, ale u elektrárny. Efektivní uchovávání elektrické energie využitelné pro osobní autodopravu je stále v nedohlednu a klima či topení v elektromobilu je pro baterku pouštění žilou.
A na závěr ta diskroška – bere se počet osob v autě, nebo je důležitý počet řidičů? Jde o řidiče, nebo o provozovatele vozidla? A jde o provozovatele vozidla s vozidle, které má platnou technickou prohlídku, nebo i ty, kteří mají značky v depozitu?
Bude tedy jedno, že vezu dítě, které nemůže řídit vozidlo, ale protože budeme 2, tak to bude OK?
Zatímco pokud pojedu pro babku do špitálu (a zpět pojedu ve 2, i když dědek má pojízdné auto s technickou, jen se ve svém věku neodváží řídit)?
Nebo vezmu dočasného stopaře s kanystrem, protože nenatankoval, nejede? A pak pojede solo ve svém autě. Bude i tak košér ta jízda se mnou ve vyhrazeném pruhu?
Již delší dobu vnímám, že lidé si pletou co může a co musí občan a co stát.
Stát může JEN to, co mu dovolí zákon.
Občan nesmí JEN to, co mu zákon zakazuje.
Nejednoznačnost zákona vytváří prostor pro dodatečné zdanění (pokuta je trest a u něj musí existovat nevyvratitelné a přesné porušení zákona, přestupku a pod.)
Jakákoliv diskriminace je naopak zakázána.
Umožnit využívat výhod jedné skupině lidí, jen na základě okamžité situace, je diskriminací.
Pokud budu tvrdit, že do vozidla se již další pasažér nevleze, protože se v danou chvíli identifikuji jako bojová helikoptéra… jak na tu bude nahlíženo? =)